פיתוח מנהיגות כדרך להגברת מחוברות עובדים – חלק 2

אתגר הזהות הארגונית – כיצד לגשר על הפערים?

כפי שראינו, אחד האתגרים המרכזיים בפיתוח מנהיגות בקרב עובדים נוגע לשינוי הזהות הארגונית הנדרש. במקום התפיסה המסורתית של עובדים כ"שכירים מבצעים", עלינו לטפח ראייה חדשה של עובדים כמנהיגים אוטונומיים יותר בתחומם.

שינוי זהות ארגונית איננו תהליך פשוט וטומן בחובו חששות רבים מצד עובדים ומנהלים כאחד. אך דווקא כאן טמונה ההזדמנות האמיתית להשגת מחויבות עובדים עמוקה ופנימית.

תיאוריית "מיקוד השליטה" של ג'וליאן רוטר יכולה לסייע לנו בהבנת החשיבות של מהלך זה. רוטר הראה כי אנשים עם תפיסת שליטה פנימית גבוהה יותר – כלומר אמונה שהישגיהם תלויים במאמציהם שלהם ולא בגורמים חיצוניים – הם בעלי מוטיבציה והישגים גבוהים יותר. 

בואו נרחיב מעט על תיאוריית מיקוד השליטה של רוטר ועל החשיבות של מיקוד שליטה פנימי בהקשר של פיתוח מנהיגות עובדים:

תיאוריית "מיקוד השליטה" של הפסיכולוג ג'וליאן ב. רוטר היא אחת התיאוריות החשובות בחקר המוטיבציה האנושית. רוטר הראה שאנשים נבדלים באמונתם לגבי מקור השליטה על האירועים בחייהם.

חלק מהאנשים הם בעלי "מיקוד שליטה חיצוני" – הם תופסים את המוטיבציה וההישגים שלהם כתלויים בגורמים חיצוניים כמו מזל, הזדמנויות או השפעות חברתיות. לעומתם, אנשים בעלי "מיקוד שליטה פנימי" מאמינים שההישגים וההצלחות שלהם תלויים בעיקר במאמציהם ויכולותיהם האישיות.

מחקרים הראו שאנשים עם מיקוד שליטה פנימי נוטים להיות מוטיבציוניים, נחושים ונמרצים יותר. הם נוטים להשקיע מאמצים גדולים יותר כדי להשיג מטרותיהם ומתמידים יותר במצבי כשלון ולחץ. לעומת זאת, אנשים בעלי מיקוד שליטה חיצוני מראים נטייה גבוהה יותר לחוסר אונים, משיכה למצבי סיכון ופחות מוטיבציה להשגת יעדים.

כיצד קשורה תיאוריה זו לפיתוח מנהיגות עובדים? התשובה היא שתחושת המנהיגות והשפעה בארגון קשורה באופן ישיר למיקוד השליטה של העובדים. ככל שעובדים ירגישו שהם שולטים בגורלם בארגון ויכולים להשפיע עליו, כך יגבר המיקוד השליטה הפנימי שלהם. 

תהליך פיתוח מנהיגות איכותי צריך ליצור בקרב העובדים תחושת שליטה ויכולת השפעה על תהליכי קבלת ההחלטות והמציאות הארגונית. כאשר עובד מפתח תפיסה זו, הוא גם מפתח מחויבות פנימית עמוקה יותר, מוטיבציה גבוהה יותר והשקעה רבה יותר מצידו.

לצד כלים טכניים של פיתוח מנהיגות, חשוב מאוד להקנות תחושת מנהיגות ממשית המזינה את מיקוד השליטה הפנימי. זה יכול להיעשות באמצעות חשיפה לתהליכי קבלת החלטות, שיתוף עובדים בוועדות ופורומים מרכזיים, מתן אחריות ניהולית לעובדים בפרויקטים ועוד. ככל שנחשוף אותם יותר לדרכי קבלת ההחלטות, לאילוצים ולשיקולים העומדים מאחוריהן, כך תגבר תחושת השייכות והמעורבות שלהם.  

ככל שעובדים ירגישו יותר שהם קובעים ומשפיעים על המתרחש בארגון, כך ימוקד אצלם יותר ויותר השליטה הפנימית. תהליך זה יוביל לעלייה במחויבות, מוטיבציה והישגים – שזהו כמובן המטרה המרכזית בפיתוח מנהיגות בקרב עובדים.

מכאן, שתפקידנו הוא לחזק את תפיסת השליטה הפנימית של העובדים באמצעות פיתוח מנהיגות אישית. במילים אחרות – לתת להם את התחושה שהם קובעים, מובילים ומשפיעים במקום עבודתם. זהו מפתח ליצירת מחויבות עמוקה ואמיתית.

במקביל, חשוב לקיים שיח פתוח ומשתף על תפקידם החדש כ"שותפים" לארגון ועל המשמעויות הכרוכות בכך. צריך להציג בפניהם חזון של סביבת עבודה בה העובד נתפס כמנהיג וכבעל זכות דיבור, ושותף להצלחת הארגון. 

תהליכי הדרכה וליווי צריכים לאפשר לעובדים לחוות חוויות מנהיגות ממשיות – קבלת אחריות, הובלת פרויקטים, קבלת החלטות והשפעה על התוצאות. כך מפתחים בהדרגה את הביטחון העצמי והכישורים הדרושים להפגנת מנהיגות יזומה.

במקביל, יש לעבוד גם עם הדרג הניהולי על שינוי תפיסתם כלפי העובדים. על המנהלים ללמוד לראות בעובדיהם שותפים שיש להעצים אותם ולאפשר להם גמישות ויוזמה במסגרת החזון הארגוני. זהו מהלך לא פשוט המצריך שינוי חשיבה עמוק במקרים רבים.

אז מה דעתכם? איך הייתם ממנפים את כוחו של פיתוח מנהיגות לחיזוק המחויבות הארגונית? אשמח לשמוע דעות ותובנות נוספות!

מעבר לחלק 3 >>

אהבתם? שתפו את הפוסט!

רוצים לדבר?

השאירו פרטים ואחד המומחים שלנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי​